Onze visie
Decoz & Co werkt vanuit een visie op grensoverschrijdend gedrag en de aanpak daarvan. Die is leidend voor de manier waarop we te werk gaan. Hier worden een paar belangrijke onderdelen van deze visie belicht.
Visie
We werken vanuit de gedachte dat grensoverschrijdend gedrag in beginsel systemisch is. Als sprake is van patronen van ongewenste omgangsvormen, dan zijn altijd omstandigheden aan te wijzen die deze patronen mogelijk maken, faciliteren en kunnen laten voortduren. Een enkele vaststelling dat bepaald gedrag heeft plaatsgevonden, of nog plaatsvindt, met de nodige consequenties voor alle betrokkenen, is doorgaans veruit onvoldoende om tot verbetering van de sociale werkomstandigheden te komen. Daarvoor is het nodig om de factoren die dit gedrag mogelijk hebben gemaakt te benoemen, te onderzoeken en aan te pakken. Hierop moeten interventies dan ook zijn gericht, en ze moeten op het juiste niveau plaatsvinden.
Als grensoverschrijdend gedrag wordt gemeld, heeft dit bijna altijd een aanzienlijke impact op alle betrokkenen. Dit geldt niet alleen voor de melder en degene over wiens gedrag de melding gaat, maar ook voor collega’s, het management en de werkgever. Het is essentieel dat bij meldingen of signalen over grensoverschrijdend gedrag zorgvuldig en rechtvaardig met de belangen van alle daarbij betrokken partijen wordt omgegaan. Dit uitgangspunt staat centraal bij de te nemen beslissingen over het vervolg. Het komt in de praktijk te vaak voor dat carrières en reputaties van zowel melders als beschuldigden worden beschadigd door een onzorgvuldige afweging van belangen en onvoldoende acht te slaan op beginselen als evenredigheid, doelmatigheid en transparantie. Vaak adviseren we dan ook om bij een melding of bij signalen over grensoverschrijdend gedrag eerst een verkenning te doen naar de aard, de inhoud en de ernst van de meldingen om met inachtneming van de hiervoor genoemde beginselen tot een passende vervolgstap te komen. Ook hebben we een reglement klachtbehandeling ontworpen waarbij aan de (rechts-)positie en alle betrokkenen recht wordt gedaan.
Om tot een sociaal veilige werkomgeving te komen is kennis nodig over gedrag, over melders en daders, over factoren die grensoverschrijdend gedrag mogelijk maken en over een juiste aanpak van incidenten en gedragspatronen. Over deze onderwerpen heerst veel onzekerheid, niet alleen bij medewerkers en werkgevers, maar ook bij bestuurders, toezichthouders en beleidsmakers. Dit is eens te meer begrijpelijk omdat in de (sociale) media sinds enige jaren veel aandacht is gekomen voor zaken die zijn misgegaan; denk daarbij aan melders die de laan uit zijn gestuurd zonder dat afdoende gevolg is gegeven aan hun melding, maar ook aan reputaties van beschuldigden die onomkeerbaar zijn beschadigd door onzorgvuldig onderzoek. Het bevorderen van kennis over deze onderwerpen is essentieel. Vandaar dat we cursussen en trainingen verzorgen voor vertrouwenspersonen, managers, toezichthouders en iedereen die meer over deze onderwerpen wil of moet weten. Ook pleiten we bij bestuurders, beleidsmakers en sociale partners voor goede, effectieve en duidelijke wet- en regelgeving.